|      
Želiš odustati?
Prije nego potvrdiš svoju odluku, upoznaj se s posljedicama.
Ukoliko potvrdiš odustajanje na tvoje ćemo osobno računalo postaviti cookie kako bismo te pri dolasku na portal tijekom natjecanja od 17.-23.12., prepoznali i omogućili ti nesmetano korištenje portala, bez prikazivanja ikona sponzora odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, morat ćemo ti oduzeti sve prikupljene bodove. Odustajanjem, nažalost, gubiš i pravo na osvojene nagrade.

Želiš li još uvijek odustati?
Ringeraja.hr koristi "kolačiće" za pružanje boljeg korisničkog iskustva, praćenje posjećenosti i prikaz oglasa. Postavke prihvata kolačića podesite u vašem internet pregledniku.
Nastavkom korištenja smatra se da se slažete s korištenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.

Zapamtiti ne znači i razumjeti

Uredništvo Ringeraje, 10.11.2020
Svatko od nas drukčije uči, na neki svoj najbolji način. I svatko od nas nešto drugo smatra ključnim u učenju.
Ključne riječi:

image
Svatko od nas drukčije uči, na neki svoj najbolji način.
/11


Svatko od nas drukčije uči, na neki svoj najbolji način. I svatko od nas nešto drugo smatra ključnim u učenju. Mnogima riječ „naučiti“ znači zapamtiti. Oni koji na takav način uče, mnogo puta ponavljaju određene sadržaje dok im se ne „urežu“ u glavu. Pritom se koriste i raznim (mnemotehničkim) trikovima za pohranu podataka i dosjećanje zapamćenih sadržaja. Uspješno učim otkako znam za sebe, ali nikad nisam samu sebe prisiljavala pamtiti bubajući. Koristila sam, naime, mnogo zabavnije načine učenja u kojima se usput zapamti sve što treba.

 

1. Reci to svojim riječima

Svaki školski predmet ima svoje tehničke termine (stručno nazivlje). To su precizno, jednoznačno definirane riječi i izrazi koji čine jezik tog predmeta (jezik matematike, povijesti, zemljopisa, fizike…). Nemoguće je učiti bilo koji predmet ako ne znaš njegov jezik. Ima nevjerojatno mnogo učenika koji savršeno znaju izrecitirati što je npr. mitoza, binom ili defenestracija, ali nijedan od tih pojmova ne mogu objasniti svojim riječima, ne mogu ih prepoznati kad su opisani riječima ili slikama drukčijima od onih koje su zapamtili. Zapamtili su, ali ne razumiju.

 

SAVJET: Učenje započni čitanjem. Prekidaj čitanje nakon svakog izraza, pravila ili objašnjenja koje želiš upamtiti i pokušaj ga ispričati ili protumačiti svojim riječima.

 

2. Sažimaj i bilježi

Udžbenički je tekst pripremljen za učenje: organiziran je u niz ulomaka, često s podnaslovima. Ulomak je niz rečenica koje povezuje neka zajednička misao, a naslovi (i podnaslovi) najkraće su prepričani sadržaji teksta koji slijedi. Glavna misao ulomka često nije jednostavno izrečena negdje u ulomku, najčešće je tek treba otkriti i složiti iz podnaslova, objašnjenja i primjera u ulomku. Uobičajena je pogreška čitati cijeli tekst lekcije bez zastajkivanja i zadržavanja na ulomcima. Još je češća pogreška mnogo puta zaredom čitati neki ulomak dok ga ne upamtimo.

 

PROČITAJTE JOŠ: Znatiželja ili zašto su pitanja važnija od odgovora

 

SAVJET: Čitaj ulomak po ulomak.

• Odredi što bi mogla biti glavna misao tog ulomka i izreci je jednom rečenicom.

• Skrati tu rečenicu u jednu riječ ili jednostavan izraz i od nje napravi natuknicu ili naslov.

• Tijekom čitanja na poseban papir zapisuj natuknice (naslove) svakog ulomka.

Na taj način sastavljaš svoj osobni podsjetnik, svoje bilješke za brzo učenje i ponavljanje. Kad kreneš učiti, ne gubi vrijeme ponovim iščitavanjem udžbeničkog teksta: čitaj svoje bilješke i svaku objasni. Tek ako kod neke natuknice zapneš, vrati se na udžbenički tekst i ponovno pročitaj ulomak s kojim imaš problem.


3. Izdvoji ključne riječi

Ključne su riječi pojedinačne riječi ili izrazi koje bismo upisali u tražilicu kad nešto istražujemo, o nečemu želimo više saznati. Nije sve što je novo i nerazumljivo ujedno i ključna riječ. U dobro strukturiranom udžbeničkom tekstu obično u cijeloj lekciji nema više od pet ključnh riječi. To su uglavnom tehnički pojmovi ili koncepti koje treba razumjeti i naučiti. Često su označene masnim tiskom (bold), (iako je masnim tiskom često označeno i nešto što nije ključna riječ, ali je zbog nečega bitno).

 

SAVJET: Pročitaj cijeli tekst lekcije, a zatim pokušaj izdvojiti najviše pet ključnih riječi ili izraza. Jako je zgodno svaku ključnu riječ odmah zapisati na posebnu karticu za brzo učenje i to tako da na jednu stranu kartice napišeš ključnu riječ, a na drugu njezino kratko objašnjenje. Sve svoje kartice za brzo učenje spremaj u istu vrećicu. Kad učiš ili ponavljaš za ispite, izvlači kartice i provjeri znaš li točno što koja ključna riječ znači.

 

PROČITAJTE JOŠ: Može li bez mrkve i bez štapa?

 

4. Vizualiziraj

Učenje je poput slaganja slagalice. Imaš hrpu djelića (informacija) od kojih moraš složiti priču. Uzalud ti je savršeno znati sve djeliće slagalice ako ne vidiš načine na koji se oni povezuju u cjelinu.

Vizualizirati znači organizirati podatke tako da na prvi pogled možeš vidjeti odnose među njima: u tablicama, umnim mapama, skicama, nacrtima, šalabahterima, lentama vremena, grafikonima… Prikazuješ što je s čime povezano, što je čemu nadređeno i bitnije, što je iz čega nastalo, što je čemu zajedničko, što različito, što je bilo prije, što poslije, što je uzrok, što posljedica…

SAVJET: Nakon čitanja lekcije odaberi način na koji ti se čini da bi je najzgodnije mogao/mogla vizualizirati tako da je lako zapamtiš i kasnije brzo ponoviš kad bude trebalo za ispit.

 

Četiri opisana postupka motivirajući su način učenja: nema beskrajnih ponavljanja, pamćenja podataka koji vise u zraku i koncepata koje zapravo ne razumijemo. Ovim četirima postupcima kvalitetno učimo već u prvom čitanju teksta: razmišljamo dok čitamo, uočavamo, lučimo bitno od nebitnog, zaključujemo, povezujemo, strukturiramo. I usput zapamtimo sve što treba. A ono što bismo mogli zaboraviti, spremili smo u pametnim bilješkama i vizualizacijama i za tim ćemo lako posegnuti kad nam bude trebalo.

 

Kako provjeravamo je li odabrani način učenja bio dobar? Tako da riješimo zadatke nakon teksta. Ako nam to ne uspije, ne mora značiti da nismo dobro shvatili i zapamtili. Može jednostavno značiti da smo zagubili neki komadić svoje slagalice upavši u rupe u svojim prethodnim znanjima. To je vrlo čest problem u predmetima koji se moraju sustavno učiti zadanim redoslijedom, poput matematike. Shvatiš lekciju, sve ti je jasno, a ipak ne možeš riješiti zadatak. Neki stari komadić slagalice se zametnuo. Gdje ga nabrzaka potražiti? U svojim karticama za brzo učenje, bilješkama i vizualizacijama.

 

Preuzeto: Školski portal

Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:

Uskršnje aktivnosti s djetetom
Za Uskrs se već desetljećima vežu jaja, pilići ili uskrsni zeko. Premda nemaju veze sa stvarnim povodom Uskrsa ne možemo...
5
Kako da vam djeca zavole čitanje
Želite potaknuti dijete da čita I njeguje tu aktivnost? To je vrijedan cilj koji će mu pomoći u profesionalnom i privatn...
4
Prednosti ranog čitanja djetetu
Čitanje djetetu od rane dobi pozitivno će utjecati na njegov razvoj na različitim razinama.
4
Što kada dijete ima strah od vožnje biciklom?
Roditelju nema veće radosti nego vidjeti svojeg mališana kako s veseljem uči nove stvari poput vožnje bicikla. No, učiti...
4





Anketa

Šta da saznate...
пеперутка16

..da nosite trojke, što biste učinili?

Oznake

Sve najbolje!

Nekoliko korisnica i korisnika koji danas slave rođendan:

Čestitamo!