|      
Želiš odustati?
Prije nego potvrdiš svoju odluku, upoznaj se s posljedicama.
Ukoliko potvrdiš odustajanje na tvoje ćemo osobno računalo postaviti cookie kako bismo te pri dolasku na portal tijekom natjecanja od 17.-23.12., prepoznali i omogućili ti nesmetano korištenje portala, bez prikazivanja ikona sponzora odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, morat ćemo ti oduzeti sve prikupljene bodove. Odustajanjem, nažalost, gubiš i pravo na osvojene nagrade.

Želiš li još uvijek odustati?
Ringeraja.hr koristi "kolačiće" za pružanje boljeg korisničkog iskustva, praćenje posjećenosti i prikaz oglasa. Postavke prihvata kolačića podesite u vašem internet pregledniku.
Nastavkom korištenja smatra se da se slažete s korištenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.

Disleksija: iskustvo školske knjižničarke

Katarina Jukić, prof., dipl. bibl., 4.5.2010
Disleksija je specifičan poremećaj. Uzroci su brojni. Neki disleksiju povezuju s češćim ultrazvučnim pregledima tijekom trudnoće, ali većina se znanstvenika slaže da je riječ o genetski uzrokovanom nedostatku u centru za jezik.
Ključne riječi:

image
/11


Na stručnom sastanku školskih knjižničara, održanom ove godine u Gradskoj knjižnici u Zagrebu, logopedinja Željka Butorac održala je predavanje o disleksiji. Znala sam da je riječ o poremećaju vezanom uz čitanje i pisanje, ali činjenica da pogađa 10% populacije me iznenadila. S obzirom da radim u osnovnoj školi koju pohađa oko 700 učenika, 70-ero njih onda prema statistici ima poteškoća vezanih uz disleksiju. Kada sam to preračunala, shvatila sam da se radi o tri razreda, a to je prevelik broj djece da bi se zanemario, pogotovo što kao školska knjižničarka predajem sadržaje iz knjižnično-informacijskog područja propisanih Nastavnim planom i programom u svim razredima osnovne škole, a svi su oni vezani uz knjigu i čitanje.
 
Profesorica sam povijesti i hrvatskog jezika i književnosti i diplomirana knjižničarka. Nikada mi nitko tijekom moga obrazovanja nije rekao kako raditi s učenicima koji imaju posebne edukacijske potrebe pa tako ni s onima koji imaju disleksiju. Zato sam odlučila učiti. Nakon toga, odslušala sam još neka predavanja, a o izradi građe lagane za čitanje i procesu sadržajne prilagodbe građe, naučila sam na radionici u Centru za stalno stručno usavršavanje knjižničara u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu. Mnogo korisnih informacija našla sam na stranici Hrvatske udruge za disleksiju (http://www.hud.hr/), a razgovarala sam i s logopedinjom u svojoj školi.
 
Saznala sam za koje se učenike zna da imaju disleksiju i u radu s njima odlučila primijeniti ono što sam naučila: ne prozivati ih da čitaju ili da pišu po ploči, a ispitivati ih usmeno. Kod diktiranja biti strpljivija, prilagoditi vrijeme rada i nekoliko im puta ponoviti tekst ili im pripremiti gotov. Kako osobe s disleksijom često zamjenjuju smjerove, slijedove, verbalne oznake i slova, tekstove pisati Arielom ili Comic Sansom, fontovima koji nemaju kratke crtice na krajevima, i to u veličini 12 pt ili više, s većim razmakom, podebljanim ili istaknutim riječima, ali nikako podcrtanim. Što se samog sadržaja tiče, pisati konkretno, ne koristiti simbolično izražavanje, metafore i apstraktne izraze. Radnja treba biti jednostavna i ići logičkim slijedom, a složene odnose objasniti i opisati jasno, logično i kronološkim slijedom. Hvaliti učenike, dati im podršku i tako ih dalje motivirati za rad. A za knjižnicu nabavljati metodički obrađene lektire, opremeljene popisima manje poznatih riječi i njihovim objašnjenjima, tiskane slovima veće veličine i nabavljati zvučne knjige na nekom od medija. Odlučila sam također da ću, kada mi to poslovi dopuste, i sama krenuti u stvaranje školske zbirke lektire lagane za čitanje, prilagođavanjem sadržaja odabranih lektira.
 
Disleksija je specifičan poremećaj. Uzroci su brojni. Neki disleksiju povezuju s češćim ultrazvučnim pregledima tijekom trudnoće, ali većina se znanstvenika slaže da je riječ o genetski uzrokovanom nedostatku u centru za jezik. Zasad lijeka nema, ali postoje metode za svladavanje teškoća u učenju koje disleksija uzrokuje. Neke sam već navela. No, problem je znatno širi i potreban je veliki angažman i roditelja i učitelja da se disleksija otkrije i prihvati. Ukoliko do toga ne dođe, dijete pati jer ne može ispuniti zadatke koji mu se zadaju, iako se uistinu trudi. Ulaže ogroman napor, ali ne uči istom brzinom kao vršnjaci i osjeća se manje vrijednim. Kako je najčešće je riječ o prosječno ili natprosječno inteligentnoj djeci, nevjerojatno je, na primjer, da je takvo dijete, zbog straha od neuspjeha, nakon nekoliko slušanja, u stanju naučiti poveći tekst napamet i onda se praviti da ga čita. Sve to može uzrokovati frustraciju i pomanjkanje samopouzdanja i izazvati ozbiljne probleme u ponašanju i odustajanje od škole.
 

Albert Einstein, Isaac Newton, John F. Kennedy, Leonardo da Vinci, Pablo Picasso, Magic Johnson, Agatha Christie, Ernest Hemingway, Mark Twain, Cher, John Lennon, Anthony Hopkins, Tom Cruise, Whoopi Goldberg, Harrison Ford, Liv Tyler, samo su neki od poznatih osoba koje dokazuju da osobe s disleksijom nakon primjerene pomoći mogu steći najviše obrazovanje i postići uspjeh i zato je nužno o disleksiji govoriti, učiti i za vrijeme studija, stalno se usavršavati, a pogotovo poticati suradnju roditelja, učitelja i stručnjaka.

Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:

Dijete vam se budi svakih sat vremena?
Dijete vam se budi svakih sat vremena, noću i danju, nosite ga, hranite, presvlačite, brinete o njemu, i taman kad uhvat...
4
Ljubomora na mlađeg brata ili sestru
Roditelji bi starijem mališanu, mjesecima prije rođenja bebe, trebali objasniti da novi član obitelji neće umanjiti ljub...
3
Pravi odgovor na milijun dječjih pitanja
Iako vam na stoto "a zašto/a kako" u toku dana vjerojatno dođe da kažete "ne znam", uzdržite se. Evo boljeg odgovora...
3
Dragi mužu, ne želim da me diraš jer...
Jer je odbila vođenje ljubavi sa svojim suprugom nakon napornog dana brige o djeci, Laura Maza je na Facebook stranici o...
3





Anketa

koje vam se vise sviđa
sandra 26

koje vam se ime vise sviđa

tea (42%)

petra (58%)


Broj svih glasova: 391

Hvala na glasovima. Glasovala/glasovao si već na svim aktualnim anketama. Možeš napraviti svoju anketu!

Oznake

Sve najbolje!

Nekoliko korisnica i korisnika koji danas slave rođendan:

Čestitamo!