|      
Želiš odustati?
Prije nego potvrdiš svoju odluku, upoznaj se s posljedicama.
Ukoliko potvrdiš odustajanje na tvoje ćemo osobno računalo postaviti cookie kako bismo te pri dolasku na portal tijekom natjecanja od 17.-23.12., prepoznali i omogućili ti nesmetano korištenje portala, bez prikazivanja ikona sponzora odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, morat ćemo ti oduzeti sve prikupljene bodove. Odustajanjem, nažalost, gubiš i pravo na osvojene nagrade.

Želiš li još uvijek odustati?

Empatija - važan preduvjet za učenje toleranciji

Alisa Kosić, socijalna radnica , 16.11.2010
16. studenog obilježavamo Svjetski dan tolerancije. Svjetski dan tolerancije obilježava se od 1996. godine s ciljem promicanja javne svijesti i pokretanja aktivnosti poticanja tolerancije.

image
/11


U članku Učiti toleranciji i snošljivosti  naveli smo kako je jedan od preduvjeta za učenje tolerancije i empatija.



Postoje različite definicije empatije.

Empatija je sposobnost razumijevanja i uživljavanja u osjećaja druge osobe (Rathus, S.A.).
Empatija je sposobnost uživljavanja u emocionalna stanja druge osobe i razumijevanje njenog položaja (npr. patnje, ugroženosti) na osnovi zamišljanja situacije u kojoj se ta osoba nalazi. Empatija je osnovni preduvjet društvenosti (Koić, E.).



Jačanjem empatije jača povezanost.  Empatija je sposobnost emocionalne tolerantnosti.



Poticanje razvoja empatije kod djece

Korištenje empatičkog razumijevanja pretpostavka je za nenasilno ponašanje i kvalitetno rješavanje međuljudskih sukoba.



Upravo radi važne uloge empatije dobro je znati metode za poticanje empatije kod djece.



Da bi osoba mogla razumjeti osjećaje drugih i uživjeti se u emocionalna stanja drugih potrebno je da i sama bude upoznata sa svojim osobnim osjećajima i da zna prepoznati vlastite osjećaje. Jednako tako, važno je da zna iskazati svoje osjećaje drugima. Poznavanje vlastitih emocija   omogućuje osobi da prepozna ali i razumije osjećaje drugih.



Dakle, svoje dijete potičite:

   1. da imenuje i istražuje svoje osjećaje u različitim situacijama
   2. da iskazuje svoje osjećaje i vježba različite načine kako pokazati svoje osjećaje (osobito vodeći računa na poticanje pozitivnih oblika ponašanja)
   3. da istražuje i prepoznaje osjećaje drugih ljudi
   4. na razumijevanje osjećaja drugih razgovarajući s djetetom o tome što sve utječe na nečije osjećaje, potaknite dijete na razmišljanje o drugima, njihovim životnim okolnostima.

 


Ono što nemamo ne možemo ni dati (Brajša)
Sve četiri stavke međusobno su povezane i ovisne. Za razumijevanje osjećaja drugih nužno je da i sami osjećamo i da znamo prepoznati vlastite osjećaje.

Od globalne empatije do empatije za nečije životne uvijete

Prema autorici Raboteg - Šarić razvoj empatije je vezana za kronološku dob:

1)   Globalna empatija je karakteristična za djecu u prvoj godini života. U toj dobi djeca se često ponašaju kao da  ono što se događa drugima događa i njima samima obzirom kako nisu sposobna razlikovati sebe od drugih.

2)  Egocentrična empatija se javlja nakon prve godine djetetova života kada dijete shvaća sebe i druge osobe kao različite entitete. Dijete doživljava empatiju istovremeno prepoznajući da je druga osoba a ne samo dijete u nevolji. U ovoj fazi dijete još uvijek ne razlikuje dobro unutarnja stanja drugih od vlastitih stanja.

3)   Empatija za osjećaje drugih javlja se između druge i treće godine djetetova života. Dijete tada počinje razumijevati da druge osobe imaju vlastite i različite osjećaje od djetetovih. Dijete tada prikladnije odgovara i u stanju je empatizirati i na sve složenijim emocionalnim stanjima.

4)   Empatija za nečije životne uvjete javlja se u kasnijem djetinjstvu. Dijete prepoznaje da druge osobe doživljavaju zadovoljstva i neugodu ne samo u neposrednim i trenutnim situacijama već i u trajnijim životnim okolnostima i iskustvima.

 
Empatija omogućuje povezanost

Empatija je važan preduvjet svih odnosa. Ona omogućuje međusobno razumijevanje ljudi. Osobe koje ne prihvaćaju vlastite osjećaje, ili nisu razvili svijest o važnosti izražavanja vlastitih osjećaja, najčešće teško ostvaruju i zadržavaju kvalitetne međuljudske odnose, kako s vršnjacima, kolegama na poslu, tako i s članovima obitelji.



Upravo zbog važnosti empatije u međuljudskim odnosima Obiteljski centar Virovitičko-podravske županije u svojim preventivnim aktivnostima osobitu pažnju posvećuje i području učenja o emocijama. Neki od programa koji potiču i razumijevanje vlastitih i tuđih emocija jesu i Antuntun - program poticanja samopouzdanja djece rane školske dobi,  Nova beba, Klub uspješnih roditelja, Kako bolje?.


Više o temi toleranciji pročitajte u članku Učiti toleranciji i snošljivosti .


Obiteljski centar Virovitičko-podravske županije

Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:

Kvalitetno provedeni ljetni školski praznici
Od 16. lipnja do 14. srpnja 2017. godine svaki radni dan od 10 do 12 i od 17 do 19 sati Centar mladih Ribnjak organizira...
4
Peta bolest ili parvovirus
ERYTHEMA INFECTIOSUM poznata i kao PETA BOLEST, počela se širiti među vrtićkom i školskom djecom ovog proljeća.
3
Ima li vaše dijete alergiju ?
Deset znakova koji će vam otkriti radi li se o prehladi ili alergiji.
3
Odvajanje od roditelja!
Razdoblje odvajanja od roditelja bolno je i stresno za dijete, no možda je još gore za roditelja, koji je rastrgan izmeđ...
3





Anketa

Podržavate li pucnjavu/petarde za blagdane?
bomboncic02



Da (17%)

Ne (83%)


Broj svih glasova: 117

Hvala na glasovima. Glasovala/glasovao si već na svim aktualnim anketama. Možeš napraviti svoju anketu!

Oznake

Sve najbolje!