|      
Želiš odustati?
Prije nego potvrdiš svoju odluku, upoznaj se s posljedicama.
Ukoliko potvrdiš odustajanje na tvoje ćemo osobno računalo postaviti cookie kako bismo te pri dolasku na portal tijekom natjecanja od 17.-23.12., prepoznali i omogućili ti nesmetano korištenje portala, bez prikazivanja ikona sponzora odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, morat ćemo ti oduzeti sve prikupljene bodove. Odustajanjem, nažalost, gubiš i pravo na osvojene nagrade.

Želiš li još uvijek odustati?
Ringeraja.hr koristi "kolačiće" za pružanje boljeg korisničkog iskustva, praćenje posjećenosti i prikaz oglasa. Postavke prihvata kolačića podesite u vašem internet pregledniku.
Nastavkom korištenja smatra se da se slažete s korištenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.
Ozljede u prometnim nesrećama vodeći su uzrok smrti i invaliditeta djece i mladih u većini zemalja svijeta.

image
/11


UVOD

U Hrvatskoj svako treće dijete koje umre u dobi od 1 do 19 godina umire kao posljedica ozljeda nastalih uslijed prometnih nesreća. Prema podacima MUP-a u prometnim je nesrećama u Hrvatskoj 2007. godine stradalo 1797 djece (do 14 godina). Poginulo je 25, a ozlijeđeno je 1772 (od toga 14,2% s teškim ozljedama). Najviše je djece, njih 16 poginulo u svojstvu putnika, 8 u svojstvu pješaka i jedan kao vozač. Zadnjih godina bilježi se porast stradavanja djece u svojstvu putnika. U ovom slučaju posebno veliku odgovornost snose odrasli vozači, najčešće roditelji. Mladi vozači (18-24 godine) predstavljaju poseban problem zbog njihovog visokog udjela u uzrokovanju teških prometnih nezgoda, a najčešći razlog je nepoštivanje brzine. Ovaj se problem pokušava riješiti postupno kroz zakonsku regulativu, edukaciju, prosvjećivanje i stalni nadzor.

U Hrvatskoj se od 1994. godine provodi Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa s ciljem da se unaprijedi stanje sigurnosti u cestovnom prometu. Ministarstvo unutarnjih poslova RH glavni je koordinator programa. U tijeku je provođenje četvrtog nastavka za razdoblje 2006 - 2010.godina. Jedna od strateških aktivnosti programa je zaštita djece, mladih i najranjivijih sudionika u prometu.

Mladi su pod posebnim rizikom od ozljeđivanja u cestovnom prometu iz više razloga:

• pri izgradnji prometnica ne posvećuje se dovoljna pozornost na posebne potrebe mladih;
• tjelesne i razvojne karakteristike povećavaju rizik kojem su izloženi (na primjer: mala visina kod djece doprinosi njihovoj težoj uočljivosti u prometu, a u slučaju prometne nesreće u kojoj sudjeluju kao pješaci zadobivaju teže ozljede u odnosu na odrasle osobe);
• rizična ponašanja i pritisak vršnjaka na upuštanje u rizična ponašanja (posebno kod adolescenta);
• drugi rizični čimbenici poput prebrze vožnje, nekorištenja zaštitne kacige i nevezanja pojasom.

NAJVAŽNIJE ČINJENICE VEZANE UZ MLADE I SIGURNOST U CESTOVNOM PROMETU PREMA SVJETSKOJ ZDRAVSTVENOJ ORGANIZACIJI:

1. Više od 1000 djece i mladih u dobi do 25 godina smrtno strada u cestovnim prometnim nesrećama svaki dan.
2. U nerazvijenim i srednje razvijenim zemljama većina mladih smrtno stradalih ili ozlijeđenih u cestovnom prometu su pješaci, biciklisti, vozači motocikla ili korisnici javnog prijevoza.

U manje razvijenim zemljama svijeta organizacija prometa je lošija, uz nepostojanje stroge zakonske regulative što su najvažniji razlozi nastanka povećanog broja prometnih nesreća u tim zemljama. Ali treba napomenuti i bolju dostupnost tehnički naprednijih vozila (veća stabilnost, unaprijeđen sustav kočenja, ugrađeni zaštitni, zračni jastuci i slično) u razvijenim zemljama. U razvijenim zemljama većina mladih ljudi smrtno stradalih ili ozlijeđenih u cestovnom prometu su vozači početnici.
Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova RH u Hrvatskoj se od 1995. do 2004. godine bilježi trend laganog smanjenja stradavanja djece vozača, jače izraženi trend smanjenja stradavanja djece pješaka, te trend porasta stradavanja djece putnika.
Veliku važnost u sigurnosti djece u prometu ima uloga starijih u promicanju prometne kulture, posebno roditelja.

3. Mladi muški vozači prometne propise najčešće krše prekoračenjem brzine i time pridonose čak do 1/3 svih nesreća u cestovnom prometu.

U Hrvatskoj je već godinama prisutan problem mladih vozača (18-24 godine) zbog njihovog visokog udjela u uzrokovanju teških prometnih nezgoda, a najčešći razlog je upravo nepoštivanje brzine. Zbog toga su neophodna stroža ograničenja brzine upravo za mlade vozače početnike. To je predviđeno i Zakonom o sigurnosti prometa na cestama (Narodne novine 67/08) koji u članku 221. navodi da mladi vozač u dobi od 16 do 24 godine ne smije upravljati vozilom na cesti brzinom većom od 80 km na sat, na brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila brzinom većom od 100 km na sat, odnosno 120 km na sat na autocesti, a mopedom 40 km na sat.

4. Neiskusni mladi vozači koji u organizmu imaju alkohola iznad 0,50 g/kg, imaju 2.5 puta veći rizik za prometnu nesreću u usporedbi sa iskusnijim vozačima.

Zbog toga odgovarajuća razina alkohola u krvi treba biti postavljenja za mlade vozače, što je i učinjeno u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama koji u članku 199 i 221 navodi da mladi vozači ne smije upravljati niti početi upravljati motornim vozilom ako u organizmu ima opojnih droga, alkohola ili ako pokazuje znakove alkoholiziranosti, dok se granica od 0,50 g/kg odnosi na vozače starije od 24 godine.

5. Nošenje zaštitne kacige je najučinkovitiji način smanjenja ozljeda glava i smrtnosti u nesrećama na motociklima.

Djecu na biciklima također treba poticati na nošenje kacige. Istraživanja u SAD-u pokazala su da nošenje biciklističke kacige smanjuje rizik ozljede mozga za 88% i ozljede lica za 65%. Kacigu treba nositi pravilno tako da pokriva vrh čela, a treba biti i dobro učvršćena. Vozač motocikla ili mopeda i osobe koje se prevoze na tim vozilima moraju za vrijeme vožnje na cesti na glavi nositi propisanu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu. Zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje na cesti na glavi moraju nositi i vozači bicikla mlađi od 16 godina.
 
izvor: Zdravlje.hr

Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:

BLOG: Koji je vaš stil roditeljstva?
Tog specijalnog dana, kad na svijet stigne to nježno djetešce, njegovi roditelji moraju odabrati kako će se ponašati pre...
21
Dijete na Internetu
Bez obzira na Vaša iskustva i stavove, djeca i mladi neizbježno dolaze u susret s računalnom i komunikacijskom tehnologi...
5
Izradite Lego kostim za maškare!
Kupovni kostimi za maškare znaju biti skupi, loše kvalitete, a i djeca ih brzo prerastu...
5
Poklanjamo knjigu!
Drage mame i sve koje to planirate postati ! Sigurno ste i same svjesne da obavljate najvažniju, najljepšu ali i samim t...
5





Anketa

Jeste li se zapustile?
jagodicabobica

Jeste li se zapustile?

da..imam visak kilograma (64%)

da..nemam vremena za modu.. (7%)

da..nemam vremena za njegu (4%)

da..komentar (6%)

ne (18%)


Broj svih glasova: 154

Hvala na glasovima. Glasovala/glasovao si već na svim aktualnim anketama. Možeš napraviti svoju anketu!

Oznake

Sve najbolje!