|      
Želiš odustati?
Prije nego potvrdiš svoju odluku, upoznaj se s posljedicama.
Ukoliko potvrdiš odustajanje na tvoje ćemo osobno računalo postaviti cookie kako bismo te pri dolasku na portal tijekom natjecanja od 17.-23.12., prepoznali i omogućili ti nesmetano korištenje portala, bez prikazivanja ikona sponzora odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, morat ćemo ti oduzeti sve prikupljene bodove. Odustajanjem, nažalost, gubiš i pravo na osvojene nagrade.

Želiš li još uvijek odustati?
Ringeraja.hr koristi "kolačiće" za pružanje boljeg korisničkog iskustva, praćenje posjećenosti i prikaz oglasa. Postavke prihvata kolačića podesite u vašem internet pregledniku.
Nastavkom korištenja smatra se da se slažete s korištenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.

Ljubav i granice u odgoju djeteta

Doc. dr. sc. Gordana Buljan Flander, 4.5.2010
Postalo je moderno iznalaziti eufemizme za djetetova neprihvatljiva ponašanja, pa tako kad roditeljima u društvu postane neugodno zbog njegova ponašanja počnu se opravdavati da je dijete „hiperaktivno, živo ili je takav temperament“ .

image
/11


Postalo je moderno iznalaziti eufemizme za djetetova neprihvatljiva ponašanja, pa tako kad roditeljima u društvu postane neugodno zbog njegova ponašanja počnu se opravdavati  da je dijete „hiperaktivno, živo ili je takav temperament“.  Time roditelj umanjuje svoju odgovornost za nedovoljno usmjeravanje djeteta i neadekvatno postavljanje granica kroz odgoj.

Usvajanje roditeljskih vrijednosti


U svojoj praksi sam sretala roditelje koji su za dvogodišnje ili trogodišnje dijete znali reći: „Ja mu ne mogu ništa, ne prestaje plakati dok ne dobije što želi.“ Takva djeca su već naučila da su ona ta koja odlučuju, imaju kontrolu i da su moćnija od roditelja, što ih ne čini niti sretnim niti zadovoljnima. A roditelji su zapravo digli ruke i svoju djecu ne odgajaju. Nažalost, na tu će djecu onda veći odgojni utjecaj imati mediji, vršnjaci, susjedstvo…  Djeca usvajaju njihove a ne roditeljske vrijednosti. Što od njih možemo očekivati kad budu imala 13, 14 ili 15 godina?
 
Djeca imaju pravo na odgoj bez nasilja, ali i na vodstvo i usmjeravanje. To znači da roditelji trebaju djeci usaditi svoje obiteljske vrijednosti, postaviti se između djeteta i neadekvatnih vrijednosti koje mu se danas nameću sa svih strana i biti u stanju preuzeti roditeljsku odgovornost te postaviti jasne, konkretne i dobro definirane granice, te čvrsto reći ne kad smatraju da je to potrebno.

Dobro postavljene granice trebaju uvažavati potrebe  i roditelja i djeteta, a treba ih postaviti prije nego što problem uopće nastane ili se zakomplicira odnos s djetetom. Granice su najdjelotvornije kada se postavljaju u atmosferi ljubavi, prihvaćanja i međusobnog poštivanja. Međutim, često roditelji popuste djetetovom pritisku pa ne budu dosljedni. To je pozivnica djetetu da nastavi s neprihvatljivim ponašanjem i pokazatelj da roditelj ne misli ono što govori i ne govori ono što misli te da je u redu da ne poštuje granice koje je roditelj postavio.

U čemu se granice razlikuju od naredbi i kazni


Naredbe se temelje na kazni i negativnim posljedicama, dok postavljanje granica omogućuje izbjegavanje konflikata i igre moći između roditelja i djeteta. Granice se ne temelje na djetetovom strahu od roditelja niti na strahu od ljutnje i kazne, već dozvoljavaju da dijete doživi pozitivne i negativne posljedice u sigurnom okruženju bezuvjetne roditeljske ljubavi. Takve granice dozvoljavaju djeci da ona budu odgovorna za svoje ponašanje.

Nije dobro reći djetetu „Nećeš gledati seriju jer moraš napisati zadaću!“ nego umjesto toga: „Čim napišeš zadaću, možeš pogledati seriju.“  Iako je rečeno isto, poruka je sasvim drugačija.


Nije dobro djetetu prijetiti i ucjenjivati ga, već ga treba pohvaliti i davati mu privilegije za prihvatljiva ponašanja i objasniti što je neprihvatljivo u djetetovom ponašanju prije nego što mu se ukine neka privilegija zbog takvog  ponašanja. Ukidanje privilegija nikada ne smije značiti ukidanje ljubavi roditelja niti ometati zadovoljavanje djetetovih razvojnih i emocionalnih potreba.

Na taj način dijete uči da ne može dobiti sve ovdje i sada, da će mu se ispunjavati potrebe a ne želje, uči da bude suosjećajno i da poštuje sebe i druge te će tako biti u puno manjem riziku od identifikacije s nasilnim vršnjacima i nasilnih ponašanja. Dijete koje je naučilo poštivati granice, lakše će ih i samo postavljati. Posebno je to važno u tinejdžerskoj dobi, kad treba znati reći ne vršnjacima koji ih pozivaju na nasilje, krađe,  drogu i alkohol.

Takav odgoj djeteta gradi se svakodnevno na neiscrpnoj ljubavi, stalnoj psihološkoj dostupnosti djetetu, strpljivosti, poštovanju,  uvažavanju djeteta, ali i  preuzimanju roditeljske odgovornosti za postavljanje i održavanje jasnih pravila i granica koje se ne prelaze.


Poliklinika za zaštitu djece grada Zagreba

Motivacija za učenje!
Ne znate kako novog školarca natjerat da uči? Imajte strpljenja, sve će doći na svoje!
4
Dječja zabava na Fuliranju.
Blagdanski mjesec, kojem se posebno vesele ljudi malih nožica, stigao je na Strossmayerov trg, a zabava počinje onog tre...
4
Braća i sestre
Plač iz sobe, lupanje stvarima, vika... zvukovi su koji su česti ukoliko imate više od jednog djeteta, koji još k tome d...
4
10 principa koji će popraviti ponašanje
Vaše dijete se ne ponaša onako kako biste vi htjeli? Onda je vrijeme da poradite na tome!
3


Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:




Anketa

hodalica
jelena09

dali stavljate mališane u hodaljku

ne (48%)

da (16%)

nikad (29%)

nekad malo (6%)


Broj svih glasova: 31

Hvala na glasovima. Glasovala/glasovao si već na svim aktualnim anketama. Možeš napraviti svoju anketu!

Oznake

Sve najbolje!

Nekoliko korisnica i korisnika koji danas slave rođendan:

Čestitamo!