|      
Želiš odustati?
Prije nego potvrdiš svoju odluku, upoznaj se s posljedicama.
Ukoliko potvrdiš odustajanje na tvoje ćemo osobno računalo postaviti cookie kako bismo te pri dolasku na portal tijekom natjecanja od 17.-23.12., prepoznali i omogućili ti nesmetano korištenje portala, bez prikazivanja ikona sponzora odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, morat ćemo ti oduzeti sve prikupljene bodove. Odustajanjem, nažalost, gubiš i pravo na osvojene nagrade.

Želiš li još uvijek odustati?
Govorom dijete razvija intelektualne sposobnosti – kad nešto kaže, ono pokušava riječima izraziti misli. Tako misli postaju jasnije.
Ključne riječi:

image
Govor je povezan s cjelokupnim razvojem djeteta, a posebno s razvojem mišljenja. (Foto:Freepik.com)
/11


Govor je povezan s cjelokupnim razvojem djeteta, a posebno s razvojem mišljenja. To je kompliciran psihofiziološki proces koji se razvija na osnovi bioloških i psiholoških čimbenika i okoline. Govor je važan čimbenik za razvoj osobnosti i za njezinu socijalizaciju.

Govorom dijete razvija intelektualne sposobnosti – kad nešto kaže, ono pokušava riječima izraziti misli. Tako misli postaju jasnije. Dijete napreduje od »spoznajno-praktičnog« k »verbalno-apstraktnomu mišljenju«. Dijete izgovara ono što spozna, razvija sposobnost imenovanja, kombiniranja, predviđanja – to su riječi stvaralaštva. Govor se najintenzivnije razvija u predškolskom razdoblju, a usavršava se cijeli život.

Uvjeti za razvoj govora

Za pravilan razvoj govora moraju biti ispunjeni određeni uvjeti. Osnova za taj razvoj je zdrav živčani sustav s intraktnim govornim centrima i živčanim vezama između njih, a njihova je zadaća nadzor i usklađivanje djelovanja govornog aparata. Osim toga, moraju biti pravilno i dobro razvijene i psihičke funkcije kao što su: pozornost, zapažanje, mišljenje i pamćenje sa slušnim pamćenjem. Osjetila moraju biti razvijena, a govorni aparat zdrav. I na kraju, vrlo je važan i pravilan i uzoran govor u dječjoj okolini.

Razvoj govora počinje oko 15. mjeseca starosti. Obično djevojčice progovore prije negoli dječaci. Među djecom su, naravno, i individualne razlike koje su uvjetovane izrazitijom dispozicijom za komunikaciju, s boljim uzorima za govor, jačim pobudama za govornu aktivnost i većom spremnošću za slušanje i oponašanje. Do 3. je godine govor oblikovan u grubim potezima. Dijete izgovara većinu glasova i upotrebljava gotovo sve vrste riječi. Naučene riječi već može povezati u kratke rečenice.
 

PROČITAJTE JOŠ: Ideje za razvojne igre za djecu do tri godine
 

Prva godina 
U prvoj godini starosti imamo fazu koju zovemo »pripremno predfonetičko razdoblje«.
Ima više razina:
- VIKANJE (vokalizacija) Svi glasovi koje dijete proizvodi instinktivno su neopredijeljeni, ali su slični samoglasnicima (vokalima). Ti su glasovi neka vrsta pripreme za kasniju izvedbu samoglasnika.
- BRBLJANJE  Brbljanje je nenamjerno i refleksno. Ono je tek izraz dječjeg (ne)zadovoljstva.
- TEPANJE U drugoj polovici prve godine dijete počinje ritmički ponavljati slogove.
- EHOLALIJA Eholalija je razdoblje kada dijete počne oponašati govor odraslih. Ta pojava bitno utječe na dalji razvoj govora. Dijete sluša govor okoline, razne šumove i zvukove i sve to pokušava oponašati mimikom i pokretima. To je oponašanje još uvijek instinktivno, ali slušanjem i oponašanjem okoline počinje mu prelaziti u svijest. Potkraj prve godine znatno se razvija djetetovo slušno shvaćanje te se stoga popravlja i njegovo razumijevanje govora. Utjecaj pozitivnih emocija bitno utječe na razvoj sposobnosti razumijevanja govora, a sve to pridonosi djetetovu bržem razvoju.

 

Razdoblje oblikovanja govora
Neka djeca izgovore prvu riječ već u osmom ili devetome mjesecu; najviše djece u jedanaestom ili dvanaestom. To je proces usvajanja izraza koji su povezani s najosnovnijim potrebama i osjećajima djeteta. Svaki izraz označava cjelokupnu situaciju. O prvoj riječi govorimo kada je veza između riječi i osobe ili predmeta logična. Prve riječi označavaju misli ili rečenice i zovemo ih »monoreme« (rečenica-riječ). To je razdoblje kada dijete zbog nedovoljno razvijenog slušnog centra ne može precizno reproducirati riječi. Razlog tomu je što je motorički dio dječjega govora slabije razvijen nego senzorični – dijete razumije mnogo više nego što može reći.

Razdoblje prvoga govora počinje između 15. i 18. mjeseca starosti. To je vrijeme kada je dijete već stabilnije i nije više toliko zaposleno hodanjem. Dijete tada spozna da svaka riječ ima točno određeno značenje. Postaje radoznalo. Pita: »Što je to?« To pitanje uvijek postavlja odraslima i time ih upozorava na svoju rastuću potrebu za govornim izražavanjem.
Pri kraju treće godine starosti normalno razvijeno dijete razlikuje sve glasove, čak i one koje samo još ne artikulira pravilno. Razumije govor i samo govori, ali je očita razlika između shvaćanja govora drugih i vlastite govorne aktivnosti.
 

PROČITAJTE JOŠ: Baby handling: Kako držati bebu?
 

Uzroci smetnji u govoru
Govor je važno sredstvo za kontakte među ljudima te su zato smetnje u njegovu razvoju uzrok teškoća u društvenim odnosima. Govor je važan s više stajališta. Postoji više uzroka smetnjama u govoru. Ponekad su fizičke, a najčešće socijalno-emotivne prirode. Fizički uzroci obično su smetnje na organima koji omogućavaju govor (zečja usna, nepravilno raspoređeni zubi, razdijeljeno nepce). Uzrok može biti i oštećen sluh. U takvim slučajevima dijete ne čuje u cjelini tuđi, a ni svoj govor. Smetnje u govoru ponekad mogu biti i posljedica pogrešnog učenja, a ponekad ih uzrokuju i psihosocijalne smetnje i psihoneuroze.

 

Mumljanje i mucanje
Dva najčešća oblika govornih smetnji su mumljanje i mucanje.
Kod mumljanja se radi o pogrešnoj artikulaciji, a kod mucanja o smetnjama u ritmu govora. Mumljanje se najčešće pojavljuje u predškolskom razdoblju, ponekad i u prvom razredu osnovne škole. Može nastati kao posljedica pogrešnog učenja, a ponekad može biti znak mentalne zaostalosti. Izgovaranje je nepotpuno i zbog toga nerazumljivo.
Mucanje je vrlo česta govorna smetnja, pogotovo kada se radi o intenzivnom usvajanju govora. Govoreći, dijete zastaje, ponavlja početne ili završne slogove, a ni ritam govora nije mu skladan. Sami glasovi pravilno su artikulirani, ali ih dijete ne može tečno izgovoriti.

Najčešće se ovaj problem pojavljuje između 3. i 4. godine starosti jer tada dijete želi na brzinu reći to što mora. Jedan od uzroka mucanja može biti organska smetnja, ali se najčešće radi o djetetovoj unutarnjoj napetosti ili traumi.
Svaki od tih slučajeva valja posebno i kompleksno proučiti jer postoji opasnost da pretjeranom revnošću napravimo više štete nego koristi.
 

 

Poticanje dječjega govora

U početku dijete više razumije nego što može reći.
Razvojem i poticanjem na govor smanjuje se razlika između aktivnog i pasivnog fonda riječi. Predškolsko dijete veoma je »maštovito i kreativno« što se toga tiče. Voli i ponavljati riječi, iako ih ne razumije. Dječju pažnju ponajviše privlačimo ritmom pa su zato za najmlađe vrlo važne različite pjesmice, brojalice koje djeca žele stalno slušati i ponavljati. Približno svake godine dijete produži rečenicu za jednu riječ. Za dijete staro 2 godine karakteristična je rečenica s dvije riječi, za petogodišnje dijete s pet riječi. Dijete dugo vremena odgovara samo jednom riječju i kratkom rečenicom jer je i njegovo zanimanje kratkotrajno i zato stalno mijenja svoje aktivnosti.
Stoga su njegove rečenice isprekidane, nepovezane, često mu ponestane i riječi. I još nešto za roditelje koji pretjerano zabrinuto prate razvoj govora svog djeteta i uspoređuju ga s vršnjacima: i između djece postoje individualne razlike. Ako dijete govor razumije, ne trebate se bojati da neće prije ili kasnije i progovoriti.

Govorimo i slušajmo!
Ne zaboravimo da »govor« nije samom sebi svrha. Roditelji moraju paziti i na »razgovor«, na kvalitetu komunikacije koja se razvija između ljudi, bilo da se radi o razgovoru s vršnjacima ili u obitelji. Razgovarajući s djetetom, izgrađujemo i dopunjavamo djetetove spoznaje. Razgovor ga usmjerava na samostalno razmišljanje i zaključivanje. Razgovor nije jednosmjeran put! Djeca se moraju naučiti i slušati sugovornika, pričekati da dođu na red, a ne da govore istodobno kad i njihov sugovornik.

U predškolskom bi razdoblju stoga dijete valjalo naučiti kako na kulturan način komunicirati i s odraslima i sa svojim vršnjacima, a ne da samo govori!

 

 

Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:

Cink - kako znamo da nam nedostaje?
Cink je element u tragovima koji je izuzetno važan u urođenom i stečenom imunološkom odgovoru. Kako znaš da ti nedostaje...
6
Kupanje bebe!
Prvi put ste postali roditelji i niste sigurni kako trebate kupati bebu i koliko često! Od prvog kupanja to treba biti z...
4
Vaše dijete uči rukama, ušima ili očima!?
Mama, ali ja to ne mogu! Ako imate školarca, ovaj ste vapaj zasigurno već čuli kad treba napamet naučiti pjesmicu, riješ...
4
PikaZoo krpice za Vaše kućne ljubimce
Želite li svom kućnom ljubimcu nakon povratka iz šetnje ili nakon kupanja pružiti njegu i zaštitu kakvu zaslužuje, proba...
4





Anketa

Mazne bebe.
пеперутка16

Da li vaše bebe (6-12mes) vole da se maze? Moja ni da čuje, samo me odguruje, penje se po meni, čupa,... neće čak ni da se nosi, samo gleda da zbriše. Bas mi je to čudno.. Kakve su vaše?

Oznake

Sve najbolje!

Nekoliko korisnica i korisnika koji danas slave rođendan:

Čestitamo!