Razvoj djeteta: Odnos prema vršnjacima
Promjene u socijalnom ponašanju
Kod sedmogodišnje djece jasno se primijete promjene u socijalnom ponašanju. Poveća se sposobnost empatije (uživljavanje u druge), traženje kontakata i sudjelovanja, pružanje pomoći, interes za druženje s vršnjacima, ali i suparništvo. Smanjuje se vezanost i ovisnost o roditeljima (pupčana vrpca odnosno vezanost na majku nije više zdrav odnos), vezanost i ovisnost o vršnjacima se povećava iako kasnije u razdoblju adolescencije to postaje još očiglednije nego kod djece u ranom školskom razdoblju.
Prijatelj iako nemaš puno igračaka
Za djecu do šeste godine je bilo značajno da su se njihova prijateljstva bazirala na fizičkoj odnosno geografskoj blizini jer je dijete u tom razdoblju bilo jako egocentrično, pa je i prijatelja cijenilo na takav način. Ako je dijete profitiralo od prijateljstva, prihvatilo je prijatelja. Srž egocentrizma je i to što dijete vjeruje da ljudi oko njega svijet razumiju na isti način kao ono samo i zbog toga projicira sve svoje emocionalne potrebe bez zapreka.
Kada dijete preraste egocentrizam, značajnost je faze koja slijedi (6-9 godine) subjektivno gledanje na druge i diferenciranje uloga. To znači da dijete postaje svjesno novih osoba i područje prijateljstva se raširi i na emocionalno područje. Dijete isto tako počinje razumijevati emocije drugih i shvaća da mogu dvije osobe imati različiti pogled na istu stvar –može se postaviti samo u jednu ulogu (centrizam).
Dijete do ranijeg puberteta (9, 10 godina) traži prijateljstva koja često zamjenjuje s poznanstvima. Sedmogodišnjaci ali i nešto mlađa djeca odabiru prijatelje prema različitim mjerilima, zavisi o tome što se im kod nekoga sviđa ili što ih odbija (npr. ovaj je ljubazan, rado pomaže, onaj je npr. uvijek loše raspoložen, vrijeđa ostalu djecu, tuži i sl.). Kasnije su prijateljstva rezultat sličnih interesa (druže se djeca koja se vole igrati loptom, djevojčice koje skupljaju salvete, markice, mobi kartice i sl.).
U razdoblju između 6. i 7. godine glavna su aktivnost igranje igre s pravilima. Vani su to igre lovljenja a, a unutra Čovječe ne ljuti se, Domino i slično. Značajnost igara s pravilima je da djeca kod njih trebaju prepoznavati, prihvaćati, i podrediti se unaprijed određenim, dogovorenim i prihvaćenim pravilima. Ova vrsta igara pojavljuje se već od treće godine nadalje, ali je dominantna u tom razdoblju. Djeca se kroz njih naviknu poštivati pravila i sudjelovanja među igračima.
Razlike među spolovima
U tom razdoblju djeca imaju iskrivljeno shvaćanje vlastitog spola (npr. anatomske razlike među spolovima po spolnim organima) i jasnu predstavu o stereotipnom ponašanju za određeni spol. Mogli bi očekivati da će se s obzirom na to i ponašanje među djevojčicama i dečkima promijeniti, ali nije sasvim tako. Dječaci općenito više pozitivno ocjenjuju ponašanje koje je stereotipno muško te primjereno tome odabiru igre i igračke za dječake. Kod djevojčica u tom razdoblju »žensko« ponašanje još nema posebnu vrijednost. Zbog toga je normalno da se dječaci u tom razdoblju više igraju s dječacima nego s djevojčicama i obrnuto.
od 1 do 4 tjedna
Dobrodošlo među nas, drago novorođenče!
Novorođenče se prilagođava na život izvan maternice i u tom razdoblju je iznimno osjetljivo i potpuno ovisno o brizi i njezi roditelja. Prvi mjesec je razdoblje upoznavanja i prilagodbe obitelji na novog člana. To je iznimno lijepo i emocionalno razdoblje, ali i naporno. Prvu godinu, od rođenja do napunjene prve godine života, zovemo razdoblje DOJENČETA. Prva četiri tjedna života dodatno razlikujemo i zovemo razdoblje NOVOROĐENČETA. Upravo jedno držite na rukama!
Pročitaj više