cookie-img

Web stranica upotrebljava kolačiće

Ringeraja.hr koristi "kolačiće" za pružanje boljeg korisničkog iskustva, praćenje posjećenosti i prikaz oglasa. Postavke prihvata kolačića podesite u vašem internet pregledniku. Nastavkom korištenja smatra se da se slažete s korištenjem kolačića u navedene svrhe.

Razvoj djeteta: Razvojne faze

calendar-img

Mališanove spretnosti kretanja
Mališan počinje sredinom druge godine nositi uokolo različite predmete, isto tako uživa pri vučenju ili guranju velikih igračaka ili kutija. Trči oprezno, pogledom usmjerenim u pod. Teško izbjegava prepreke. Bez pomoći otvara vrata ili podiže predmete s poda. Penje se i spušta po stepenicama uz potporu, može se puzajući spustiti unatrag niz stepenice. Uživa u penjanju npr. na stolac. Igra je sve kompleksnija: kockama gradi stupove, loptu kotrlja ili ju udari nogom i pritom održava ravnotežu. Zna listati knjige i rado gleda jednostavne slikovnice. Oponašanjem vuče ravne crte po listu papira. Počinje pokazivati sklonost upotrebi jedne (dominantne) ruke.

Pri kraju druge godine njegove su spretnosti dosta poboljšane. Sigurno trči i lako se zaustavlja. Isto tako lako izbjegava prepreke. Pri hodanju gore ili dolje po stepenicama upire se na ogradu ili zid. Lakoćom gura ili vuče igračke na kotačima, odguruje se na triciklu nogama jer još ne zna upotrebljavati pedale. Voli se uspinjati na namještaj s namjerom da dođe do prozora ili da otvori vrata. Malo prije druge godine jede hranu žlicom, uživa u igrama bacanja i hvatanja lopte i pri nizanju drvenih kuglica na uzicu.

Nužni su i negativni osjećaji
Osjećaji, iako ponekad neprijatni, vrlo su važni za razvoj djeteta, prije svega za uređenje međusobnih odnosa. Ljudi doživljavaju svijet pod uplivom osjećaja. Oni usmjeravaju naše potrebe k pozitivnim ciljevima koji mogu biti ljudi, stvari i situacije. Zbog pozitivnih osjećaja se družimo, neke osobe nas privlače više nego druge, u nekim prostorima se osjećamo bolje nego u drugima. Pomažu nam da se prilagođavamo situaciji i imaju obrambenu funkciju.
Ako prepoznajemo svoje osjećaje i njihovo doživljavanje možemo ih razabrati i kod drugih ljudi. Time se stavljamo u njegovu poziciju i dobivamo drugačiji pogled na situaciju. Takav pristup koriste mnogi roditelji koji se umjesto fizičkih kazni ili emocionalnog pritiska odluče za razgovor o tome kako bi se djeca osjećala ako bi se njima napravilo isto ono što su ona napravila drugima. Kada dijete stavljamo u položaj druge osobe i razgovaramo o doživljavanju drugih osoba, potičemo razvijanje empatije tj. mogućnost uživljavanja u njihove osjećaje. Trebamo ga naučiti da se veseli uspjehu svojih prijatelja i da zna suosjećati s nesrećom drugih. Najbolje će se naučiti emocionalnim odzivima u okolini u kojoj raste.
Dijete se može zdravo razvijati jedino u emocionalno bogatoj okolini. Djeca koja imaju pomanjkanje osjećaja bilo pozitivnih ili negativnih, koja ne razlikuju ugodu i nelagodu i koja su često sama, imaju loše osnove za uspješan emocionalni razvoj. Pomanjkanje emocionalnih veza može dovesti do poteškoća ili bolesti. Emocije naime djeluju na funkcioniranje cijelog tijela i uzrokuju psihosomatske bolesti.

Strahovi mališana
U drugoj polovini prve godine razvije se strah kojeg uzrokuju iznenadni i neočekivani podražaji iz okoline. Razvije se strah od odvojenosti koji se zove i separacijski strah, kao posljedica sve veće povezanosti djeteta s roditeljima i shvaćanja mogućeg razdvajanja. Taj strah se još posebno odražava prije spavanja i zbog toga mnoga djeca imaju »tranzicijski« predmet (dekicu, plišanu životinju) koja im predstavlja simbol roditelja kada nisu prisutni.
S dvije godine razviju se stid i krivnja koji su često međusobno povezani. Ako je dijete već bez pelene i popiški se, može se stiditi.

Razvoj govora
Najbrži razvoj je u tom razdoblju na području govora, djetetov rječnik se poveća s otprilike 10 na više od 100 riječi. Tome doprinosi stalni interes za stvari u okolini, pokazivanje na njih prstom i stalna pitanja što i što je to. Kada dijete usvoji oko 50 riječi, počinje po dvije riječi međusobno povezivati u jednostavne rečenice.

Mali istraživač
Radoznalost i istraživanje su u tom razdoblju glavne aktivnosti mališana. Osobito je zanimljivo sve što je zabranjeno. Napravit ćete mu najveću uslugu ako ćete ga što manje ograničavati. To činite tek tada kada bi svojom aktivnošću mogao ozlijediti sebe ili vas. Umjesto stalnog ponavljanja NE, bolje će biti da spremite sve opasne predmete tako da je istraživanje prijatnije i opuštenije. Mali istraživači koriste roditelje kao sigurnu bazu oko kojih kruže dok istražuju. Uvijek se vraćaju po ohrabrujući i umirujući dodir. Razdaljina na kojoj kruže oko roditelja je vrlo različita. U poznatoj domaćoj okolini hrabra djeca mogu otići van vidnog polja roditelja dok se na drugoj strani mnogo djece uopće ne odvaja od roditelja u novoj okolini.

Postavljanje granica za mališana
Dijete treba rano naučiti što se smije, a što se ne smije, što je staro nepisano pravilo. Većina djece u toj dobi ne razumije složena pravila i zabrane. Do toga moraju doći postupno. Za dijete je dovoljno nekoliko osnovnih pravila kojih se morate dosljedno držati. Nadogradit ćete ih kasnije. U toj dobi trebate mu jasno reći da neke stvari ne smije raditi. Upotrebljavajte kratke i jasne rečenice. Ne vičite, budite jasni i kratki, dovoljno odlučni i dosljedni. Ako pravila mijenjate, zbunit ćete dijete.
Zabrane nisu same sebi svrha. Osim toga što se njima brinete za sigurnost djeteta, omogućuju mu da se integrira u okolinu. Kod uvođenja novih pravila trebate uzeti u obzir djetetovo raspoloženje. Ako je previše umorno, gladno ili bolesno, nije pravo vrijeme za novosti. Morate shvatiti da za dijete postoji samo sadašnjost i zbog toga mu nemojte tumačiti stvari od prije. Važno je da pravila vaše obitelji poštuju oba partnera, bake, djedovi, srodnici i dadilje.

arrow-img

1-4 TJEDNA

1 MJESEC

2 MJESECA

arrow-img

od 1 do 4 tjedna

Dobrodošlo među nas, drago novorođenče!

news-img

Novorođenče se prilagođava na život izvan maternice i u tom razdoblju je iznimno osjetljivo i potpuno ovisno o brizi i njezi roditelja. Prvi mjesec je razdoblje upoznavanja i prilagodbe obitelji na novog člana. To je iznimno lijepo i emocionalno razdoblje, ali i naporno. Prvu godinu, od rođenja do napunjene prve godine života, zovemo razdoblje DOJENČETA. Prva četiri tjedna života dodatno razlikujemo i zovemo razdoblje NOVOROĐENČETA. Upravo jedno držite na rukama!

arrows-img

Pročitaj više

Prijavi se i prati razvoj svog djeteta

Besplatne tjedne e-novosti koje detaljno prate razvoj tvog djeteta.

Tvoj email

Predviđeni datum poroda

calc-img

Izračunaj datum poroda

Zadnji članci

article-img