Razvoj djeteta: Razvojne faze
Razvoj motorike
Trogodišnjaci kao i četverogodišnjaci vrlo su spretni u pokretima. Glatko trče, poskakuju, hodaju na prstima, uspinju se uz stepenice izmjeničnim koracima dok pri hodu niz stepenice još uvijek stupaju na svaku stepenicu s obje noge. Hodanje unatrag i vožnja triciklom su pravi izazov.
S navršene tri godine nadalje djeca postaju sve spretnija i pri svakodnevnim aktivnostima: hranjenju sa žlicom i vilicom, umivanju, odijevanju i skidanju. Svući se već znaju sami a kod odijevanja trebaju još malu pomoć. Veliku dugmad znaju zakopčati. Sve više se razvijaju spretnosti ruke te već mogu crtati vodenim bojicama. Znaju precrtati krug i križ, a papir mogu složiti u harmoniku. Dijete je sposobno ponijeti posudu s vodom na veću udaljenost bez prolijevanja.
Mali brbljavci
Između treće i četvrte godine djeca se razviju u prave male brbljavce. Njihov rječnik sadrži oko 500 riječi koje izgovore valjda 20.000 puta na dan. Za roditelje beskrajna ponavljanja i vječno »što je to?« i »zašto to?« mogu biti vrlo naporni. Dijete kroz ponavljanja širi fond riječi i vježba govor tvorenjem pojedinih glasova i vježba riječi u različitim oblicima i različitim kombinacijama. Zna postaviti pitanja gramatički pravilno i tvori rečenice od tre do četiri riječi. Nečitko već piše i slova.
Ne trebate brinuti ako vaše dijete upotrebljava samo neke riječi a vidi se da ih razumije mnogo više. U ranom djetinjstvu su vrlo velike razlike među vršnjacima u učenju prvih riječi kao i pri savladavanju pojedinih razvojnih stupnjeva. Ima više uzroka za spori govorni napredak. Možda dijete svu koncentraciju i energiju koristi za učenje neke druge vještine. Možda ima brata ili sestru blizanca, sestricu ili brata koji su mu po starosti vrlo blizu te odrasli samo njemu posvećuju premalo pažnje. Sporije progovore djeca dvojezičnih obitelji jer dijete sporije uči dva jezika nego samo jedan. Dječaci se obično govorno sporije razvijaju od djevojčica. Uspoređivanje s vršnjacima nema nikakvog smisla i samo može doprinijeti napetosti u obitelji.
Bitno je da s djetetom ne razgovarate na dječji način (tepanje). Ne upotrebljavajte dječji govor niti vi ni bake ili djedovi jer se dijete neće naučiti pravilno govoriti nego će na dječji način govoriti još dugo vremena. Sve što dijete izgovori prevedite u običajni jezik na način da njegove riječi ponovite u pravilnom obliku i njegove izraze zamijenite svojim. Dijete pohvalite kad god upotrijebi odrasle riječi i rečenice.
Razdoblje »zašto«
Razdoblje »što je to?« u kojem je dijete željelo da mu objasnite kako se određena stvar naziva je već prošlo. Nastupa razdoblje »zašto«. Bezbrojna pitanja su za vas naporna ali su odgovori za dijete vrlo značajni. Time i vi dopunjujete svoje znanje i razumijevanje. Naravno da će se naći i mnoga »zašto« na koja nećete znati odgovoriti. U takvim slučajevima je važno da ne odgovorite s »zato što je to tako« nego da mu objasnite da ne znate odgovor. Odgovor možete zajedno potražiti u knjizi. Potrudite se iako ste od beskonačne radoznalosti već jako umorni.
Percepcija brojeva
Brojevi dobivaju sve važnije mjesto u djetetovom životu. Dijete će uskoro usvojiti redne brojeve prvi, drugi i zadnji, a ostali će mu biti teže razumljivi. Redne brojeve djeca nauče kasnije i sporije od glavnih brojeva. Važan korak u računanju je usvajanje pojmova više, manje ili jednako. Dijete mora razumjeti da isti broj znači istu količinu i nakon toga je spreman početi s jednostavnim matematičkim operacijama. Najprije zbrajanjem i oduzimanjem uz pomoć prstića a kasnije uz pomoć računala s kuglicama.
Neka djeca će se već u trećoj ili četvrtoj godini zabavljati s prvim računanjem, npr. 1 + 1 = 2, jer će otkriti potpuno novi svijet. Kada usvoji računanje napamet, možete se postupno prihvatiti pisanja brojeva. Najprije ih dijete treba napisane prepoznati, a zatim neka ih počne i samo pisati. Ako vaše dijete nije jedno od njih, ne brinite jer su djeca još vrlo mala i pojedina djeca te dobi imaju različite interese. Ako dijete ne pokazuje interes za računanje, ne tjerajte ga jer može dobiti odbojnost prema matematici potpuno nepotrebno već u predškolskom razdoblju. Djeca su različito nadarena i zanimaju ih različite stvari. Ako ih ne zanimaju brojevi, možda će ih zanimati glazba, abeceda ili slikanje. Za »školsko« učenje je još uvijek prerano i pri toj starosnoj dobi neka sve teče preko igre.
Odnos prema novcu
U trećoj godini starosti dijete već shvaća da novcem kupujemo i plaćamo. Prava vrijednost mu još nije potpuno jasna već ga još uvijek vidi kao pomagalo u igri. Igranje trgovine, banke, tržnice i drugih igara povezanih s plaćanjem ga oduševljava. Novac je za njega igračka ali na višem nivou. Pokazuje se prvi interes za stanje njegove ušteđevine. Stalno planira što će sve kupiti ušteđevinom a planovi mu se često mijenjaju. Obično fizički većim novčanicama i kovanicama pripisuje veću vrijednost nego onim manjim. Punu kasicu može odnijeti u banku i upoznati se s institucijom gdje štede odrasli. Većina banaka ima dječje štedne račune koji sprječavaju da djeca novac potroše za zadovoljenje trenutnih mušica.
Izražavanje emocija
Djeca nisu uvijek sposobna izražavati svoje osjećaje što ne znači da ih nemaju. Izražavaju ih posredno svojim ponašanjem, igrom, crtanjem, snovima i noćnim morama. Brigu i žalost često izražavaju provalama bijesa ili buđenjem noću. Mlađa djeca komuniciraju i preko igranja raznih uloga (mame, tate, posjete liječniku,...) i crtanjem i govorom o svom crtežu. Roditelji mogu prema crtežima i načinu govora razabrati što muči dijete, o čemu razmišlja, što želi i čega ih je strah. Razgovarajte mnogo s njime o svojim osjećajima i osjećajima drugih i prije ili kasnije će vam se povjeriti. Dijete treba stabilnu emocionalnu okolinu. Svađe, slabi obiteljski odnosi, ignoriranje, psihičko ili fizičko nasilje (i među roditeljima) sprječava djetetov normalni emocionalni razvoj. U takvim primjerima se može pojaviti mucanje, strah od odvajanja od roditelja, ponovno mokrenje u krevet, pa čak i prestanak govora. U takvim primjerima možete se obratiti psihologu u vrtiću.
Svađe i tvrdoglavost
Djeca postaju sve više emocionalno inteligentna i time se pojavljuju i problemi. Najčešći problemi su različite svađe. Svađe nastaju između braće i sestara, među prijateljima koji su se do prije nekoliko minuta mirno igrali, i pojave se izljevi tvrdoglavosti i nepristojne riječi. Ključno je shvaćanje da će se ti problemi pojaviti prije ili poslije i zato se unaprijed pripremite na njih da vas ne pogode kao grom iz vedra neba. Ako ćete biti spremni na probleme i znati pravilno postupati tada vaše dijete neće moći iskoristiti vaše iznenađenje. Važno je da ostanete mirni.
Kod svađa je najvažnije pravilo da nitko ne smije nikoga uvrijediti ili fizički napasti. Mnoga djeca u ljutnji izgovore nepristojne riječi za koje ne znaju što znače. To vrijedi i za odrasle. Djeca će psovati ako će ljudi oko njega upotrebljavati takve izraze. Ako dijete počne pokazivati izrazitu tvrdoglavost, objasnite mu mirnim glasom zašto mu nećete ugoditi. Pričekajte da ispad prođe i zatim mu na njemu razumljiv način objasnite da takvo ponašanje nije lijepo i zašto neke stvari nisu dobre za njega.
od 1 do 4 tjedna
Dobrodošlo među nas, drago novorođenče!
Novorođenče se prilagođava na život izvan maternice i u tom razdoblju je iznimno osjetljivo i potpuno ovisno o brizi i njezi roditelja. Prvi mjesec je razdoblje upoznavanja i prilagodbe obitelji na novog člana. To je iznimno lijepo i emocionalno razdoblje, ali i naporno. Prvu godinu, od rođenja do napunjene prve godine života, zovemo razdoblje DOJENČETA. Prva četiri tjedna života dodatno razlikujemo i zovemo razdoblje NOVOROĐENČETA. Upravo jedno držite na rukama!
Pročitaj više