Što su to "posebne potrebe" (Puna verzija)

Forum >> [Dijete] >> Djeca s posebnim potrebama



Poruka


mamicaa -> Što su to "posebne potrebe" (19.5.2011 11:32:19)

Autor:
Zlatko Bukvić



Vjerujem da velika većina nas zna za djecu s teškoćama u razvoju. Neki čitatelji i sami imaju takvu djecu ili poznaju one koje imaju člana obitelji ili rođaka s razvojnim teškoćama i posebnim potrebama. Kad se govori o posebnim potrebama, mnogi od roditelja, ali i stručnjaka, imaju negativan stav prema tom izrazu, uz obrazloženje da svi imamo jednake potrebe.

Naravno, svi imamo potrebu za pripadanjem tj. da volimo i da nas vole, imamo fiziološke potrebe, potrebu za sigurnošću itd. Naše su potrebe naša motivacija. Pokreću nas na određene akcije,odnosno oblike ponašanja, kojima svoje potrebe zadovoljavamo. No, kada se govori o posebnim potrebama djece s razvojnim teškoćama, uglavnom se misli na odgojno obrazovne potrebe.

Osim djece s razvojnim teškoćama, u našoj blizini ima djece s kroničnim oboljenjima koja isto tako imaju posebne potrebe. Takav primjer je dijete koje od najranije dobi boluje od šećerne bolesti i kojemu je potrebna primjerena dijetetska prehranom i terapija lijekovima. Dijete i osobe s motoričkim oboljenjima, koje se ne mogu samostalno pokretati i služiti dijelovima tijela, trebaju različita pomagala; kolica, držače, proteze, lift i sl. Posebna potreba je usitnjena hrana i prehrana preko sondi za djecu i osobe s teškoćama gutanja i oboljenjima gornjeg probavnog sustava.

Dugačak je niz potreba koje možemo svrstati u kategoriju posebnih, a ne odnose se samo na djecu s teškoćama u razvoju, već na svu ostalu djecu i odrasle koji zbog psihičkih i fizičkih stanja trebaju privremenu ili trajnu prilagodbu sredstava, okoline i pomagala za optimalan način funkcioniranja u društvenoj sredini.

Istraživanja, koja se bave obiteljima djece s razvojnim teškoćama, pokazuju da su neprimjereno ponašanje djeteta i njegove reakcije najčešći uzrok stresa roditelja, a ne sam poremećaj ili teškoća. Povišenom stresu izloženi su i roditelji već prije spomenute djece s kroničnim oboljenjima, ali i ostali članovi obitelji koji sudjeluju u skrbi za svog člana.

Kao izvori stresa za obitelj spominju se i aktivnosti hranjenja i nadzora, pospremanja za djetetom, uspavljivanje i slično. Jedno od problemskih ponašanja djeteta koje vas može uznemiriti je agresivnost prema sebi i drugima. Dijete ponekad grize sebe ili druge, čupa za kosu, gura, baca se po podu, razbacuje stvari, ne želi se samo obući, iako zna i može, ne sluša, uvijek protestira i odbija vas, pljuje, mokri u krevet, zadržava stolicu dulje vrijeme, povraća hranu.

Trebali bismo obratiti pažnju i na to kad dijete jede samo određenu vrstu hrane, ima predmet koji uvijek nosi sa sobom, ne gleda vas, kad vam se čini da je gluho, kad stalno je u pokretu, kad se igra i radi stvari uvijek na isti način kojemu ne nalazite smisla, kad je predugo zaokupljeno određenom temom, nema potrebu razgovarati s vama ili nije razvilo govor.
Sve ove oblike ponašanja pronalazimo kod djece s razvojnim teškoćama (mentalna retardacija, autizam, poremećaj senzoričke integracije, ADHD, cerebralna paraliza, Down sy i dr.) kao i kod većine djece s kroničnim i malignim oboljenjima koja su često i mnogo vremena u bolnicama.




Ovaj me tekst nećemu poućio pa stoga sam odlućila da ga prenesem.




mamicaa -> RE: Što su to "posebne potrebe"? (19.5.2011 11:34:16)

Autor:
Zlatko Bukvić


Kada govorimo o mentalnoj retardaciji, onda se najčešće spominju i akademska znanja i vještine koje djeca i osobe s mentalnom retardacijom postižu tijekom života. Ovisno o stupnju mentalne retardacije, ali i osobnih interesa i osobina ličnosti djeteta, različite su razine znanja koje usvaja. Mentalna retardacija se u pedagoškom i odgojno obrazovnom smislu opisuje kao stanje koje onemogućava uspješno postizanje odgojnih i obrazovnih ciljeva primjerenih za dob te usvajanje minimalnih zadanih sadržaja. U društvenom pogledu djeca i osobe s mentalnom retardacijom nemaju dovoljno razvijene sposobnosti za potpuno samostalan život, već je tijekom života potrebna određena pomoć i podrška koja ovisi o individualnim karakteristikama i sposobnostima osobe s mentalnom retardacijom. Često je potreban stalni nadzor i briga za djecu i odrasle s težim oblicima mentalne retardacije.

Sukladno pretpostavkama da se svakom djetetu pristupa individualno, kako u odgojnom tako i obrazovnom smislu, ne postoji program koji bi u svim svojim strukturnim, metodičkim i evaluacijskim karakteristikama bio univerzalan za svu djecu s mentalnom retardacijom i općenito s teškoćama. Spominjem ovo iz razloga što mnogi roditelji uspoređuju svoju djecu međusobno s rodbinom, prijateljima, susjedima, vršnjacima u vrtiću i školi te postavljaju zahtjeve koje djeca ne mogu ispuniti, a djeca se osjećaju neuspješna i frustrirana.

Vrlo često roditelji uče djecu čitati prije polaska u školu, brojiti, zbrajati i sl. Nema u tome ništa loše ako dijete pokazuje interes za te aktivnosti i ako se provodi na zabavan i djetetu razumljiv način. U suprotnom, podučavanje i inzistiranje na tome da dijete mora nešto usvojiti prije nego li je mentalno spremno, razvit će se kod djece odbojnost. Kad dijete pogriješi u pisanju nekog slova onda mu najčešće za kaznu odredite pisanje cijele strane ili produžite vrijeme pisanja. Problem kod ovakvih postupaka je što dijete osjeća da je pisanje kazna, a to se nikako ne smije dogoditi. Kod djece treba razviti naklonost prema pisanju i čitanju. Većina djece s lakom i umjerenom mentalnom retardacijom nauče čitati i pisati i izvoditi jednostavnije računske operacije tijekom svog školovanja, a neki to nauče tek kad odrastu. Neka djeca su uspješnija od druge u čitanju i pisanju, neka su uspješnija u kućanskim poslovima, a neka u kreativnosti. Iako se u ovom članku osvrćem na djecu s mentalnom retardacijom, principi se mogu primijeniti i kod ostale djece bez teškoća.

Svako dijete pokazuje interes za određene aktivnosti, a ono što volimo, rado radimo. Ono što radimo i u čemu sudjelujemo lakše i naučimo. U svakodnevnim aktivnostima možete osmisliti zadatke kojima potičete i učite dijete. Za kraj primjer. Kada kuhate, perete suđe, usisavate po stanu, perete automobil ili čistite travnjak, uključite dijete u svoje aktivnosti. Neka vam djeca dodaju sastojke koje trebate, brojite zajedno koliko žlica brašna ide u određeni kolač, neka dijete pravi svoje tijesto, pere plastično suđe pored vas. Osmislite aktivnosti u kojima djeca prema vlastitim interesima i sposobnostima mogu sudjelovati zajedno s vama.




Zvonki -> RE: Što su to "posebne Potrebe" (19.5.2011 12:56:17)

Tekst je poučan [sm=smiley20.gif]




Bebys -> RE: Što su to "posebne potrebe"? (19.5.2011 13:56:47)

znam ovo iz zivota..jako dobro..moja mama radi u specialnoj skoli cijeli zivot sa mentalnom retardacijom manjom i vecom
i sa djecom sa posebnim potrebama...
dawsonov sindrom....i sve ostale bolesti...[image]http://www.ringeraja.hr/forum/smileys/smiley19.gif[/image] [image]http://www.ringeraja.hr/forum/smileys/smiley19.gif[/image] [image]http://www.ringeraja.hr/forum/smileys/smiley19.gif[/image] [image]http://www.ringeraja.hr/forum/smileys/smiley19.gif[/image]




Brisani uporabnik -> [Obrisani korisnik] (19.5.2011 14:59:41)

[Sadržaj poruke je obrisan]




Bebys -> RE: Što su to "posebne potrebe"? (19.5.2011 16:36:27)

ovo je bas dobro napisano




jagodicabobica -> RE: Što su to "posebne potrebe"? (19.5.2011 16:57:03)

IZVORNA PORUKA: Bebys

ovo je bas dobro napisano




aghataurbas -> RE: Što su to "posebne potrebe"? (28.9.2011 9:29:39)

Djeca s posebnim potrebama su jako dobra djeca, ja ne razumijem ljude koji se rugaju takvoj djeci.




medoKartonski -> RE: Što su to "posebne potrebe"? (12.3.2013 17:53:23)

Ljudi se rugaju ili stavljaju pod povečalo sve ono što po njima nije "normalno" ... Nažalost




snowwhite -> RE: Što su to "posebne potrebe"? (12.3.2013 18:28:21)

odličan tekst




kikicapikica -> RE: Što su to "posebne potrebe"? (14.4.2015 18:55:04)

vrlo iscrpan i detaljan tekst [sm=bravo.gif]




Stranica: [1]